Återhämtning & Belastning

Ja ni som följer mig på Instagram har nog sett mitt klagande över att jag varit förkyld. JA, tack o lov verkar jag klarat mig från den riktiga influensan men några dagar med feber och desto fler hängiga dagar blev det.

Det som är lite tråkigt är att jag vet att jag kunde undvikt det och jag tror ni själva har en rätt bra koll på er kropp om ni verkligen börjar lyssna. Jag körde på, tog en chansning och satt och jobba en halv natt när kroppen redan hade sagt att den var TRÖTT. Simningen den där tisdagen innan va inte på topp men ändå så lyssnade jag inte på de klockorna och heller inte dagen efter fören det va försent.

IMG_5983
Sri Lanka – En semester som bestod av att ladda om!

Marika [@idamarika] förklarade pedagogiskt något jag redan visste för men förklaringen är för bra för att inte dela med sig av. Jag behöver bli påmind då och jag skriver det här för att även påminna er. Det vi är otroligt bra på är att lätt glömma bort att allt går på samma konto. Tänk dig att du har en plånbok med 4-5 kort, du drar drar kortet på träning, du drar ett annat kort på sociala aktiviteter, det tredje på jobbet och det fjärde på något annat. Efter som allt är på olika kort så lurar vi oss lätt att tro att det också är olika konton. MEN vi har bara en kropp och det är SAMMA KONTO som vi sliter på och tömmer ut på energi. En studie gjord på amerikanska basketbollspelare vid Stanford University när de tvingades sova 10 timmar istället för 8, visade på tydliga förbättringar i deras prestation.

Sover du ens 8 timmar? 

Jag gjorde en deal med mig själv efter förra sommaren. Det var att INTE kliva upp och träna om jag inte sovit minst 7 timmar.  En sak som jag hållit på men som också inneburit en minskad träningsmängd i veckorna men också gjort att jag varit betydligt mer frisk. Nu när våren kommer (ja det känns inte så om man kollar ut på all snö…) så blir det däremot skärpning med att gå och lägga sig i tid.

IMG_6977
Rörlighetsträning – nä, det skadar inte att det är 32 grader ute då

MEN en annan sak som jag fixat för mig är min arbetstid – från och med 1 Juli jobbar jag 80% och knappt ens det då det börjar med semester tider. Under en vanlig arbetsvecka så innebär det iaf att jag ledig på fredagar. Vill någon ut och cruisa lååååååångmys pass på just fredagar i sommar så ring mig! Känns otroligt lyxigt! Tack till IT-Huset och Sveriges a-kassor som gör det möjligt för mig att kombinera min passion med ett så kallat ”riktigt jobb”. 😉

IMG_4667
Där här vännen hittar man hos Säljarnas a-kassa! #superman

Så en påminnelse till alla som tränar eller jobbar mycket – det är bra att ha ”tråkigt” ibland och bara ligga hemma i soffan och se på Netflix eller ännu bättre sova! Fylla på kontot med energi.

image2
Kvalitetstid med vänner – Bild: Emil Holt

Däremot längtar mitt huvud efter friskluft och cykling så om ett par timmar bär det av ut med några favvobrudar [Marika & Jessica] för att njuta av vintern, ventilera huvudet och få röra på kroppen igen.

IMG_2307
Bild från kvalitetscykling med Hanna Näslund förra vintern!

Ut och njut!

//Sue

PS. Nu är det inte långt kvar till TÄVLINGS PREMIÄREN den 18 Mars är det dags för den första tävlingen ÅR 2018. Då bjuds det på 50 min MAX puls genom Keps Cup! Pehu! Det kommer att kännas! #Längtar!

 

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s